úterý 26. ledna 2016

Měsíček lékařský
 
 
Minulé léto jsem si na zahrádku vysadila měsíček lékařský. Nejenže tato rostlinka krásně žlutě a oranžově kvete, ale má i přínosné účinky pro naši pokožku. Dovedl mě k tomu stav naší cácorky, kdy se jí na tělíčku objevovaly suché flíčky a krémy nepomáhaly. Na měsíček jsem slyšela samé chvály, tak mě napadlo, že si měsíčkovou mast vyrobím sama jen z nejnutnějších surovin.
Těmi byly právě sušené květy měsíčku lékařského a sádlo. Během podzimu jsme mazat přestaly a nyní se suché a červené skvrnky na tělíčku znovu objevují. Nezavrhuji možnost, že se jedná o reakci na změnu pracího prostředku nebo na přechody z domova ven do zimy a zpět. Nicméně mazáním nic nezkazím. Ale rozhodla jsem se vepřové sádlo vyměnit za bambucké máslo. Asi mi trochu vadila ta velká mastnota a pro mě nepříjemný pach. Navíc i samo bambucké máslo je pro pleť velmi přínosné. Recept na mazání již brzy, teď více informací o této léčivce.

Pokud Vám na záhonku zbyde kousek volného místa, určitě si měsíček vysaďte. Na jedné rostlince vyroste spousta květů. Nejléčivější účinky mají ty tmavě oranžové. Ideální místo je pro něho tam, kde svítí přes den nejdéle sluníčko.

Nejvhodnějším měsícem, kdy semínka zasadit, je duben, ale dá se vysadit i později. Květy se pak sbírají v plném rozkvětu, ideálně před polednem. Suší se na teplém místě, kde nemá přístup světlo, a stejně tak v temnu je dobré usušený květ skladovat.

Měsíček lékařský je známý pro své hojivé a protizánětlivé účinky. Mastí z něj se mažou otoky, podlitiny, jizvy, omrzliny i popáleniny. O měsíčkové mastičce jsem se již zmínila v souvislosti se suchou pokožkou. Kůži si s ní mažou dokonce i atopici. Jak dále nám ale může pomoci? Prý výborně hojí křečové žíly. A jelikož jednu takovou mám, denně si ji začínám mazat. Za měsíc by měl být vidět výsledek.
Květinku můžeme použít i v kuchyni. Měsíčku se dříve říkalo šafrán chudých. To proto, že dokáže jídlo hezky doplnit, např. ho můžete přidat k rýži na obarvení, nebo jako ozdobu do polévek, pomazánek nebo salátů.
 

1 komentář:

  1. To je pěkný článek! To bych neřekla, kde všude se dá využít :)

    OdpovědětVymazat