čtvrtek 7. července 2016

Zavařování


Minulý týden jsem na poslední chvíli u nás v okolí hledala místo, kde by ještě probíhaly samosběry jahod. Většina z nich už skončila, ale ještě se mi podařilo pár kilo jahod na marmeládu pořídit.

Letos jsem se rozhodla, že zkusím připravit marmelády zdravěji. Bez želírovacích prášků typu Gelfix apod. A s méně cukru. Už loni jsem se bezúspěšně snažila na netu najít postup, který by mi vyhovoval. A tak jsem zkusila několik málo skleniček marmelády připravit jen z ovoce, cukru a agaru. A byla výborná. Proto ji už nedělám jinak.

Kdo by ještě agar agar neznal, jedná se o přírodní želírovací přípravek získávaný z mořských řas. Dá se zakoupit v každém obchodě se zdravou výživou. Pytlíček o 10 g stojí okolo 20 Kč a vystačí na přípravu marmelády z 2 - 3 kg ovoce.

A teď už k samotnému jednoduchému postupu.

Budeme potřebovat:

1 kg ovoce
220 - 250 g cukru (příp. dle chuti)
3 - 4 g agaru
cca lžičku kyseliny citronové

Do hrnce si připravím omyté a pokrájené ovoce. Zahřívám na sporáku cca 5 minut, až ovoce lehce změkne a poté ho rozmačkám mačkadlem na brambory, příp. i lehce mixnu tyčovým mixérem. Vařím cca 10 minut a průběžně sbírám pěnu. Přidám špetičku soli, která v ovoci lehce podpoří sladkou chuť. Přisypu cukr podle chuti, většinou v uvedeném množství, a kyselinu citronovou. A vařím asi dalších 15 minut. Před koncem vaření v trošce vody rozmíchám prášek agar a přiliju k ovoci. Stačí povařit už jen minutku. Na
malý talířek vlijeme lžičku marmelády a dáme ho na chvíli do mrazáku. Takto zjistíme její hustotu. Když jsem dělala třešňovou marmeládu, použila jsem 4 g agaru. Mám ale raději marmelády řidší, tak na jahodovou padlo o malinkato méně. Záleží však na tom, jaký druh ovoce použijete. Pokud bude ale marmeláda řídká, trochu agaru ještě přidáme. Pak už stačí jen naplnit do sklenic, dostatečně utáhnout a obrátit dnem vzhůru až do úplného vychladnutí. Nebo neobracet a zavařit.

PS: Přiznám se, že naposledy jsem na kyselinu citronovou zapomněla. Má ale konzervační vlastnosti, proto je dobré ji tam dát.

Žádné komentáře:

Okomentovat